KETÄ KATSELET, HÄNTÄ SEURAAT!

KATSO JEESUKSEEN, ÄLÄ NAAPURIIN!

Meillä on pieni koira. Se istuu suurimman osan valveilla olo ajastaan talon emännän jalkojen juuressa. Se seuraa suurella mielenkiinnolla jokaisen liikkeen mitä hän tekee. Siksi se myös seuraa vaimoa mihin hän vain menee. Vaimo ei pääse edes vessaan etteikö koiramme tulisi perässä. Jos hän jättää koiran oven taakse ja sulkee oven, koira istuu oven takana tuijottaen ovea kunnes ovi aukeaa. Koiramme on niin kiinnostunut vaimostani että vaimo on joskus hyvin kiusaantunut siitä. Koira kun on aina jalkojen juuressa. Koiramme on tietenkin kiinnostunut vaimostani koska hän ruokkii ja hoitaa sitä.

Tästä tulee mieleeni ihmisen käyttäytyminen jota voitaisiin pohtia hengelliseltä kannalta ja Raamatun Sanana valossa.

Jotkut ihmiset keskittyvät jatkuvasti synnistä ja parannuksen teosta puhumiseen. He puhuvat jopa omista ja toisten ihmisten tekemistä synneistä. Kaikki heidän mielenkiintonsa on synnissä ja parannuksen teossa. He eivät koskaan voi iloita syntien anteeksisaamisen tuomasta ilosta ja vapaudesta. He tuijottavat sairaalloisesti itseensä ja omiin synteihinsä ja jopa toisten ihmisten synteihin. Onko tämä tervettä hengellisyyttä ja Jumalan tahto?

Herää kysymys: ketä/mitä he silloin seuraavat? Jos minä katson itseeni, minä olen itsekeskeinen ihminen. Kun katson synteihini, minä olen syntikeskeinen ihminen. Kaikki minun huomioni on kiinnitetty itseeni ja synteihini. Koko elämäni pyörii itseni ja syntini ympärillä. Seuraan silloin itseäni koska pyörin ympyrää paikoillani itseni ympärillä. Tämä on tietenkin syntiin lankeemuksen seurausta ja ylpeyttä.

Syntiin lankeemuksen seurauksena ihminen menetti katsekontaktin Jumalaan. Hän keskittyi toiseen kohteeseen. Uskonnollinen ihminen, ja monesti uskovakin, on keskittynyt Jumalan sijasta itseensä ja syntiin. Tämä ei tietenkään ole tervettä kristillisyyttä, eikä se ole Jumalan tahto. Jumala tahtoo että Hänen omansa ajattelevat Jeesusta Kristusta ja katsovat Häneen ja seuraavat siten Jeesusta. Raamattu antaa myös vastauksen miksi näin: "Ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne" (Heb 12:3).

Jeesukseen katsominen antaa siis voimaa kilvoitukseen. Itseensä ja synteihin tuijottaminen masentaa uskovaa.

Jotkut ihmiset taas seuraavat koko ajan toisia ihmisiä ja heidän tekojaan ja heidän tekemättä jättämisiään. He näkevät virheitä ja syntejä kaikissa ihmisissä. Jos minä katson naapuriin, minä seuraan häntä ja hänen tekojaan. Toiseen ihmiseen tuijottaminen altistaa uskovan väärälle vaikutukselle. Siksi se on haitallista uskovalle.

Luonani kävi kerran Jumalaan uskova mieshenkilö. Keskustelumme kääntyi uskon asioihin. Hän kysyi minulta melkein heti uskovista ihmisistä jotka hänen mielestään eivät elä niin kuin uskovan tulisi elää. Minä kiusaannuin hengessäni koska hän oli keskittänyt kaiken huomionsa ihmisiin ja heidän tekoihinsa. Siitä taas oli seurauksena että hän oli loukkaantunut jopa Jumalaan.

Minä selitin tuolle miehelle että hänen mielenkiintonsa on kiinnittynyt väärään kohteeseen. Hänen tulisi katsoa Jeesukseen Kristukseen, ei naapuriin ja hänen virheisiinsä. Selitin hänelle että katsomalla naapuriin ja hänen virheisiinsä hänen näkökontakti Jeesukseen Kristukseen häiriintyy tai estyy kokonaan. Silloin hänen Jeesuksen seuraamisensa vaikeutuu tai se tulee mahdottomaksi koska hän seuraa ihmistä ja antaa ihmisen vaikuttaa virheillään hänen omaan jumalasuhteeseensa.

Näin ei Jumala ole tarkoittanut meidän elämäämme. Emme vastaa Jumalalle naapurin synneistä. Me vastaamme kerran Jumalan edessä vain omasta vaelluksestamme. Jumala ei kysy meiltä miten tuo toinen on elänyt ja seurannut Jeesusta. Jumala kysyy miten sinä olet elänyt ja seurannut Jeesusta (Joh 21:21-22).

Katsomalla Jeesukseen uskova katsoo Herraa ja Hänen kirkkauttaan. Silloin Herra muuttaa uskovaa Kristuksen kaltaisuuteen, niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki (2 Kor 3:18). Katsomalla Jeesukseen ja antautumalla Jumalalle, uskova antaa Jumalan muuttaa häntä sellaiseksi kuin Hän tahtoo muovata uskovaa. Silloin uskova muuttuu Jumalan tahtomaan suuntaan.

Huomaamme ehkä nyt kuka tahtoo meidän kiinnittävän katseemme toiseen kohteeseen. Ymmärrämme kuka tahtoo vaikuttaa sen että katseemme kääntyisi pois Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä alkoi jo paratiisissa kun ihminen alkoi katsella toista kohdetta. Ja se toinen kohde oli kielletty puu. Jumala oli varottanut ihmistä siitä. Ihminen ei saanut ottaa sen puun hedelmää käteensä eikä syödä sitä, ts. ottaa sitä vastaan. Tämä merkitsee sitä että hänen ei olisi saanut edes katsella sitä puuta. Mutta ihminen kääntyi kuuntelemaan Saatanaa, ja mikä pahinta; hän totteli hänen neuvojaan ja seurasi Saatanaa. Yhteys Jumalaan oli nyt katkennut. Tämä katastrofi sai alkunsa siitä kun ihminen käänsi katseensa pois Jumalasta. Tästä johtuen katsekontaktin siirtäminen pois Jeesuksesta Kristuksesta toiseen kohteeseen ei voi olla Jumalasta eikä Jumalan tahto. Se häiritsee jumalasuhdettamme ja yhteyttämme Häneen. Tai se tulee jopa katkaisemaan yhteytemme Jumalaan.   

Maria oli Herran Jeesuksen edessä keskittyneenä Jeesukseen Kristukseen. Hän katseli ja kuunteli Herraa. Marian rakkaus Jeesusta kohtaan sai sen aikaan. Näin Maria osoitti rakkauttaan Jeesusta kohtaan katselemalla ja kuuntelemalla Herraa. Se oli myös Herran tottelemista. Jeesus sanoi Marian valinneen hyvän osan jota ei otettaisi häneltä pois (Luuk 10:42). Hän sai olla Herran edessä ja katsella Häntä. Kun Maria katseli Herraa, hän kuuli Herran opetusta koska, Herra Jeesus puhuu sille opetuslapselle, joka rakastaa Häntä ja katselee ja kuuntelee Häntä.

Johannes makasi Jeesuksen rintaa vasten. Hän oli Jeesukselle erikoisen rakas opetuslapsi. Marian ja Johanneksen katse oli kiinnitetty rakkauden kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen. Ja se miellytti Jumalaa. Rakkaus Jeesukseen saa meidät katsomaan Häntä ja kuuntelemaan Häntä. Ja Jumala muuttaa meitä rakkauden (rakkautemme) kautta Poikansa kuvan kaltaisuuteen.   

Jumala opitaan tuntemaan vain Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan Sanassa. Tämä edellyttää rakkautta Jeesukseen ja Häneen katsomista ja Hänen kuuntelemista. Jeesuksen kuunteleminen taas edellyttää Hänen kanssaan seurustelemista rukouksessa. Rukous on Herran kanssa olemista. Se on yhteyttä Herraan ja Hänen läsnäolossa olemista. Rukouksessa uskova kiinnittää huomionsa Jeesukseen Kristukseen. Siksi Raamattu käskee meitä rukoilla lakkaamatta (1 Tess 5:17). Se tarkoittaa jatkuvaa katsekontaktia Herraan.

Jos katseemme kiinnittyy toissijaisiin asioihin, ne toissijaiset asiat häiritsevät hengellistä kasvuamme. Uskovan vähäinen rakkaus Jeesukseen Kristukseen saa hänet katsomaan toisaalle. Tämä on vakavaa koska uskova kasvaa Jumalan (Sanan) tuntemisen kautta. Siksi toisiin ihmisiin, itseemme ja synteihin liiallinen keskittyminen ja katsominen vaikuttaa negatiivisesti meidän hengelliseen kasvuumme ja vaellukseemme ja voivat olla jarruna hengelliselle kehityksellemme.

Mikäli me näemme virheitä toisessa uskovassa, älkäämme katsoko häneen. Älkäämme tehkö hänen tekojensa mukaan. Hän ei ole edustuskelpoinen kristinuskolle eikä Jeesukselle Kristukselle. Emme saa sellaisen ihmisen antaa vaikuttaa meidän omaan jumalasuhteeseemme. Siksi meidän ei pidä rakentaa hengellistä elämäämme kenenkään ihmisen varaan. Jeesus Kristus on ainoa perusta hengelliselle elämällemme ja kasvullemme. Hän on ainoa joka on kiinnostuksemme ja huomiomme arvoinen.

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan