PLOGGI

MINULLA ON MUUTTO EDESSÄ

Elämämme tien varrella sattuu usein tapauksia jotka jostakin syystä jäävät mieleen. Varsinkin, kun saa kulkea elämän kaitaa tietä Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa, saa kokea monenlaista ja kohdata ihmisiä monenlaisissa eri tilanteissa.

 

Evankelistan kutsumuksen omaavana uskovana leipomisen ollessa kokopäiväinen työni, minulla oli vaikeata koska tein vain maallista työtä. En jaksanut eikä minulla ollut aikaakaan tehdä aktiivista evankeliumin työtä. Kipuilin sen tähden Jumalan edessä ja valitin Hänelle passiivisuuttani - "Ihmiset tarvitsevat Elävää ikuisen ravinnon antavaa Leipää ja minä tarjoan heille vain väliaikaista maallista vatsan täytettä." leivän myynnin yhteydessä hyvin harvoin pääsi keskustelemaan ihmisen kanssa muusta kuin myynnissä olevasta leivästä.  

 

Jotta uskon asiat tulisivat luonnollisesti puheeksi, tarvitaan Jumalan johdatusta ja apua. Pyysin Herraa johdattamaan minua niin, että saisin tarjota asiakkailleni myös Herran antamaa Elävää Leipää joka antaa ikuisen elämän sen vastaan ottavalle ihmiselle.

 

Minulla oli omatekoinen "Onnea" traktaatti jossa kerron evankeliumin positiivisessa mielessä. Kerron mitä Jumala on lahjoittanut meille ihmisille ja miten me otamme vastaan ja hyödymme tästä Jumalan suunnattoman arvokkaasta lahjoituksesta. Traktaatti löytyy tällä sivustolla http://www.jaikal.se/48683141

 

Päätin ottaa näitä traktaatteja mukaan leipien myyntimatkalle mikäli niitä tarvittaisiin joskus.

 

MINULLA ON MUUTTO EDESSÄ

Tulin leipälaatikon kanssa erääseen taloon. Vanha mies istui keittiössään yksin. Esittelin hänelle itseni koska olin ensimmäistä kertaa hänen luonaan myymässä leipää. Sitten näytin hänelle leipiä ja tarjosin niitä hänelle. Mies katsoi leipiä mielenkiinnolla. Hän otti yhden pussin käteensä. Mutta hän näytti huolestuneelta. Joku asia painoi hänen mieltään. Meillä syntyi mielenkiintoinen lyhyt keskustelu. Uskon Jumalan johdattaneen minut miehen luokse ja nyt johdattavan keskustelumme uskon asioihin. Keskustelumme eteni jotenkin seuraavasti.

 

Mies: ”Minä ostaisin kyllä mielelläni sinun leipää. Se näyttää herkulliselta ja on varmasti hyvää, mutta,.... sinä ymmärrät, ... minulla on vaimo. Vaimo leipoo kaiken leivän. Jos minä nyt ostaisin tätä sinun leipää, vaimo voisi pahoittaa mielensä. Minä en tahdo pahoittaa hänen mieltään. En voi ostaa leipääsi.”  Epävarma huolestunut ilme kasvoillaan hän totesi; "Valitettavasti!" Sitten hän katsoi hetken miltei himokkaasti leipäpusseja ja käänsi sitten äkkiä katseensa pois leivistä: "Ei, en voi ostaa!".

 

Vaihdoimme muutaman sanan leivistä. Mutta mies puisti päätään. Minä ymmärsin että tässä ei kannata tyrkyttää hänelle leipää. Sitten tuli muutaman kymmenen sekunnin hiljaisuus. Ehkä puolen minuutin täydellinen hiljaisuus. Tuona aikana ajattelin että tässä on nyt sitten perääntymisen paikka ja, "eikö ulos jatkamaan matkaa". Mutta jokin sisimmässäni sanoi että ei tästä niin vain lähdetä välittömästi uloskaan. Jotakin vielä puuttuu. Katsoin ympärilleni. Totesin mielessäni että hän asuu kauniissa kodissa. Asunto oli miltei kliinisen puhdas ja paikat hyvässä järjestyksessä ilman ylimääräistä kropoa.

 

Minä: ”Sinulla on kaunis koti ja hyvä olla täällä.”

 

Mies: ”Joo, mutta en enää voi olla täällä kovin kauan. En jaksa asua tässä talossa pitempään. Minulla tulee aivan kohta muutaman viikon sisällä muutto vanhainkotiin. Olen jo saanut paikan ja olen alkanut jo valmistaa muuttoa.”

 

Minä: ”Vai on sinulla muutto edessä?”

 

Mies: ”Joo, ja melko pian.”

 

Jälleen hetken hiljaisuus.

 

Minä: ”Oletko ajatellut että sinulla tulee vielä yksi muutto sen jälkeen?”

 

Mies reagoi sanaani ja näytti ymmärtävän mitä tarkoitan. Hän nyökkäsi surullisesti: "Joo, kyllä se on käynyt usein mielessä, varsinkin viime vuosina, että se viimeinen muutto, ... se vielä on edessä."

 

Minä: ”Tiedätkö että kuolema ei ole kaiken loppu? Se on alku ikuiselle elämälle Jumalan luona, jos olemme uskossa Jeesukseen Kristukseen. Jeesus on mennyt valmistamaan meille ikuista kotia taivaaseen. Siellä on hyvä olla. Tiedätkö sinä sen?”

 

Mies: ”Joo, kyllä minä tiedän sen, … jospa sinne joskus pääsisi.”

 

Minä: ”Jumala on valmistanut meille jokaiselle tien taivaaseen. Se tie on Herra Jeesus Kristus. Jumala on lahjoittanut Jeesuksessa meille ikuisen elämän. Jeesus Kristus voitti kuoleman ja Hän nousi kuolleista. Kun uskomme Jeesukseen ja otamme Hänet vastaan, me olemme taivastiellä ja meillä on ikuinen elämä Hänessä. Uskotko sen?”

 

Mies: ”Kyllä minä tahdon uskoa, … mutta, .... nyt ei ole aikaa. Vaimo tulee kotiin aivan pian.”

 

Ymmärsin että "saarnaamiseni" on päättynyt. Hän ei tahdo, tai hän ei kykene ottamaan vastaan enempää. Tai hän on huolissaan siitä että vaimo yllättää hänet keskustelemassa uskon asioista vieraan ihmisen kanssa. 

 

Minä: ”Minulla on autossa omatekoinen traktaatti. Kerron siinä mitä Jumala on lahjoittanut sinulle ja minulle kun Hän antoi Poikansa Jeesuksen meille. Jeesus on korvaamaton aarre jonka Jumala tahtoo meidän ottavan vastaan. Tahdotko lukea sen?”

 

Mies: ”Kyllä minä voin lukea.”

 

Minä: ”Odota, minä käyn hakemassa sinulle sen trakun. Saat sitten omassa rauhassa lukea lisää tästä asiasta.”

 

Juoksin autolle ja otin autosta trakun. Panin sen sitten miehen eteen pöydälle ja hyvästelin hänet. Kun astuin autoon, katsoin talon keittiön ikkunaan. Mies oli noussut seisomaan ja katsoi ikkunasta ulos perääni. Hän viittasi kädellään iloisen näköisenä. Minä viittasin takaisin ja jatkoin leipämyyntikierrostani. 

 

Muistan aina miehen iloisen hymyn. Tullessani hänen kotiinsa hän istui surullisen ja masentuneen näköisenä. Nyt hänen kasvoillaan oli erilainen pilke.

 

Tästä tapauksesta on kulunut jo monia vuosia. En muista varmuudella, mutta nyt kun kirjoitan tätä ja luen tekstiäni, muistui mieleeni, että kun tulin autolta traktaatin kanssa, mies oli kaivanut lompakostaan rahaa. Hän oli muuttanut mieltään. Hän osti yhden pussin leipää.

 

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan