PLOGGI

Olin eksyksissä

Poikasena elämäni yksi suuri kohokohta oli se kun sain metsästyskortin ja oman haulikon ja pääsin sorsametsälle. Nousin usein aamuvarhain ja kävelin joen rantaan. Näin sorsaparven aivan joen rantakaislikossa. Ennen rantaa oli pitkää heinikkoa ja minä hiippailin heinikossa kohti pahaa aavistamatonta sorsaparvea. Kun olin tullut rantaan, minulla oli ongelma. Olin liian lähellä sorsia, joskus vain muutaman metrin päässä. Nousin seisomaan ja sorsat pyrähtivät lentoon. Ammuin muutaman laukauksen pakenevaan sorsaparveen. Ja tulos on helppo arvata. Olin saanut päivän saaliin. Sain koota monta sorsaa muovipussiin. Ja sitten kotiin tekemään sorsapaistia.

 

Myös veljeni metsästi sorsia. Mutta hän oli enemmän kiinnostunut metsälinnuista. Hän oli usein metsällä koko päivän aamuvarhaisesta iltamyöhään. Kun hän tuli kotiin, hän esitteli minulle tyytyväisenä ja ylpeänä päivän saalistaan. Hänellä saattoi olla repussaan viisi Pyytä, yksi Koppelo ja kaksi Teertä. Joskus hänellä oli Oravia ja jopa iso Metso. Joskus taas hänellä saattoi olla "vain" kaksi Jänistä. Hänen saaliinsa oli siis usein ruhtinaallisen kirjava.

 

Minäkin kiinnostuin metsälintujen ja Jänisten pyynnistä. Veljeni neuvoi minulle mistä saisin lintuja. Kuljin veljeni osoittamassa kuusikossa ja sain paljon Pyitä. Joskus sain metsäreissuillani Jäniksen, mutta en koskaan Metsoja, mutta ehkä yhden Koppelon sain kerran ammuttua. 

 

Kerran kun olin "kaukana metsässä", ja ilta alkoi lähestyä, minä päätin hyvissä ajoin ennen pimeän tuloa suunnistaa autolle. Minulla ei ollut kompassia koska en uskonut eksyväni. Tiesin missä suunnassa auto on, niin ajattelin löytäväni auton helposti ja kävelin melko huolettomasti. Olin kävellyt ehkä puolitoista tuntia ja ihmettelin kun autolle olikin niin pitkä matka, eikä autoa vain löytynyt. Sitä paitsi alkoi tuntua siltä että tulin toistamiseen samaan paikkaan. Maasto vaikutti kovin tutulta. Tuntui siltä että olin ollut tässä samassa paikassa monta kertaa aikaisemmin. Muistin että joku oli joskus sanonut että kun eksyy metsään, sitä alkaa kävellä ympyrää ja tulee jatkuvasti takaisin samaan paikkaan.

 

En ollut uskonut näitä puheita. Mutta nyt jouduin toteamaan että tosiaan; minä kuljen ympyrää! Tunsin lievää paniikkia mutta päätin ottaa rauhallisesti ja arvioida tilannetta järjellä. Ymmärsin että olin tehnyt vakavan virheen suunnistuksessani. Mietin että mistä ympyrän kulkemiseni johtuu. Muistin kuulleeni että eksynyt ympyrää kulkeva ihminen on aina kulkenut puiden ja kivien sekä mättäiden samalta puolelta, joko oikealta tai vasemmalta puolelta. Ja niin hän sitten kävelee tietämättään suurta ympyrää ja tulee aina samaan paikkaan. Huomasin että olin kiertänyt puut aina samalta puolelta. Siinä virheeni ja eksymiseni syy

 

Mutta nyt minulla oli ongelma. Taivas oli täysin pilvien peittämä eikä aurinkoa näkynyt ollenkaan. En tiennyt missä suunnassa auto on ja missä minä nyt olen. Ja kohta tulisi pimeä ja minä olen täysin eksyksissä.

 

En mitenkään tahtonut jäädä yöksi metsään. Sehän olisi pelottavaa, yksin pimeässä metsässä, ja sitä paitsi oli melko kylmä ilma ja nälkäkin painoi jo päälle. Kohta minua alettaisiin kaipaamaan kotona. Muutaman tunnin kuluttua kotiväki hälyttäisi Poliisin ja Palokunnan sekä kaikki kylän Kissat ja Koirat ja kaikki vapaehtoiset etsimään minua. Tämä tuntui todella vastenmieliseltä, sillä se olisi minulle kovin nöyryyttävää. Kerron miksi. Olin vanhempieni omistamassa metsässä. Sitä paitsi olin joitakin vuosia aikaisemmin ollut näillä seuduilla istuttamassa metsää, niin en mitenkään voi enkä saa eksyä "omaan metsääni".

 

Hetken pohdittuani löysin todennäköisen suunnan tielle ja autolle. Päätin että en enää tee samaa virhettä kuin aikaisemmin olin tehnyt. Nyt kierrän puut ja mättäät vuoroin oikealta ja vuoroin vasemmalta. Pidän huolen siitä että nyt kulkusuunta on suoraan eteenpäin. Niin minä pujottelin puiden ja mättäiden sekä kivien välistä katse kauemmaksi eteenpäin. Lopulta löysin tielle. Auto oli melko lähellä sitä kohtaa missä tulin tielle. Mikä helpotus!

 

 

 

 HENGELLISTÄ SOVELLUTUSTA:

 

"Kaikki me vaelsimme eksyksissä kuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen" (Jes 53:6). Raamattu puhuu myös sokeana kulkemisesta (Matt 15:14, Joh 9:39-41).

 

Me ihmiset olemme koko elämämme ajan matkalla. Raamattu todistaa että me voimme olla hengellisesti eksyksissä. Eksyksissä emme tiedä minne olemme menossa ja minne päädymme. Silloin kuljemme minne sattuu, minne mieli vetää, ilman suoraa suuntaa. Jos emme näe eksymistämme, emme ymmärrä olevamme eksyksissä. Silloin emme myöskään korjaa suuntaa, ja niin jatkamme eksyksissä. Jos huomaamme että olemme eksyneet, tarkastamme varmasti suunnan ja korjaamme sen. Silloin löydämme kotiin Jumalan luokse. On siis viisasta aika-ajoin pysähtyä ja katsoa kompassiin ja tarkistaa kulkusuunta.

 

Minä olin eksyksissä vanhempieni omistamassa metsässä. Eksyksissä olin pelokas ja ahdistunut. Kuljin ympyrää ja tulin aina toistamiseen samaan paikkaan. Raamattu todistaa että Jumala omistaa koko tämän maaplaneetan (5 Ms 10:14). Jumala (Jumalan Sana) on suunnitellut ja tehnyt meidän elämämme tien suoraksi, mutta me itse etsimme monia juonia, ts. mutkia (Saarnaaja 7:29). Me voimme siis olla eksyksissä meidän Taivaallisen Isämme omistamassa maassa tietämättä että olemme eksyneet. Eksyksissä kulkee se, joka ei usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, ei ole ottanut Häntä vastaan eikä seuraa Häntä.

 

Jeesus tuli omaan maahansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman ja oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (Joh 1:11-12).

 

Uskovakin voi joskus eksyä pois Jumalan tahdosta ja suunnitelmasta. Silloin hän kulkee itse valitsemaansa suuntaan eikä seuraa Herraa Jeesusta Kristusta. Se tie on raskas kulkea koska siitä seuraa että hän tulee aina uudelleen ja uudelleen samaan pisteeseen. Jumalan meille suunnittelemalta tieltä poikkeaminen jättää siis uskovan luokalle Jumalan koulussa kunnes hän oppii läksynsä ja tottelee Jumalan antamia suuntaviittoja. Silloin Jumala siirtää uskovan seuraavalle luokalle ja johdattaa eteenpäin. Niin uskova kehittyy uskossa ja Jumalan palvelemisessa. Uskova edistyy ja pääsee uskossaan eteenpäin Jumalan tahdon tiellä. Takaisin Jumalan suunnittelemalle tielle löytäminen ja pääseminen tuo ilon. Silloin tiemme on kirkas ja valoisa.

 

Eksynyt ihminen ei kulje eteen eikä taakse. Hän kulkee ympyrää paikoillaan. Se voi olla pelottavaa. Varsinkin jos ymmärtää että pimeä ja kylmä yö pakkaa päälle. 

 

Raamattu todistaa Jumalan Sanasta: "Sinun Sanasi on jalkojeni lamppu ja valo minun polullani" (Ps 119:105). Raamatun Sana on siis Jumalan antama kompassi ja valo tällä elämän tiellä. Sana on annettu meille jotta me siitä voisimme tarkastaa suuntamme ja näkisimme mihin olemme matkalla. Jumalan Sana valaisee tiemme. Jeesus Kristus sanoo: Minä olen maailman valkeus, Joka minua seuraa, se ei pimeässä vaella. Hänellä on elämässä valo (Joh 8:12). Jeesusta, Jumalan Sanaa, seuraava uskova näkee tien mitä kulkea. Hän tietää myös mihin tie päättyy, että se vie kohti kotia Jumalan luokse ikuiseen elämään.

 

"Te olitte eksyksissä niin kuin lampaat, mutta nyt te olette palanneet sielujenne kaitsijan ja paimenen luokse" (1 Piet 2:25).

 

Muistan kun olin herätyksessä ja vielä eksyksissä hengellisesti. Olin levoton ja pelokas sekä huolestunut koska tiesin että en seuraa Jeesusta. Mutta kun olin tullut Jeesuksen Kristuksen luokse ja seurasin nyt Häntä, minä olin onnellinen. Olin löytänyt tien ja päässyt taivastielle. Olin saanut rauhan Jumalan kanssa. Olin tullut sieluni Kaitsijan ja Paimenen luokse. Olin myös tullut kotiin Jumalan suureen perheeseen Jumalan seurakuntaan ja Jumalan läsnäoloon.

 

On niin hyvä palata kotiin oltuaan eksyksissä. Jeesus antaa suuntaviitat eksyneille lampailleen niin että ne voivat löytää tien takaisin kotiin. Ja jos ne eivät itse löydä, Jeesus lähtee etsimään niitä. Jos Jeesus viipyy ja nälkä ja vilu koittaa ja pimeä uhkaa ja pelko valtaa, huuda Jeesusta tulemaan pelastamaan sinut. Hän tulee ja pelastaa ja vie sinutkin kotiin. Kotona nälkäinen ja janoinen saa syötävää ja juomista kodin turvallisessa ja lämpimässä ilmapiirissä Taivaallisen Isän rakkauden läsnäolossa ja huolenpidossa.

 

Jeesus on tie, totuus ja elämä. Kukaan ei tule Jumalan luokse muuten kuin Jeesuksen kautta (Joh 14:6). "Sitä, joka tulee minun luokseni, minä en ikinä heitä ulos" (Joh 6:37). Koska sinä tulet Jeesuksen luokse, ja Jeesus ei heitä sinua ulos, sinä saat jäädä Jeesuksen luokse. Jeesuksen luona on syntien anteeksiantamus ja pelastus sekä Jumalan rakkaus ja armo ja ikuinen elämä.

 

Koska näin on, onko parempi olla maailmassa? https://www.youtube.com/watch?v=XsPuMBz_XT8?

 

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan