PLOGGI

Jumala käyttää lääkäreitä

Joskus yleisillä keskustelufoorumeilla, ja vähän muuallakin, keskustellaan siitä käyttääkö Jumala lääkäreitä sairaiden parantamisessa. Joku voi olla sitä mieltä ettei Jumala paranna lääkärien kautta. Toiset taas väittävät Jumalan käyttävän lääkäreitäkin parantaessaan sairaita. Jotkut ihmiset antavat ymmärtää ettei uskovan tule kääntyä ollenkaan lääkärin puoleen jos hän sattuu sairastumaan. Uskovan kun tulisi vain rukoilla Jumalaa ja uskoa Jumalan parantavan hänet ilman lääkäreitä. Jos siis uskova kääntyy lääkärin puoleen, hän osoittaa ettei hän usko ja luota Jumalan apuun. Hänellä on siis heikko usko. Näin siis voi joku väittää. Mutta tämä asia ei ole niin yksinkertainen.

 

Jumala voi parantaa ilman lääkäriä, mutta Jumala käyttää myös lääkäreitä parantaessaan sairaita. Mutta uskova turvaa aina Jumalaan kaikissa elämän tilanteissa, niin myös kohdatessaan sairauden. Ja Jumala toimii sitten kenen kautta Hän näkee hyväksi toimia ja miten Hän tahtoo vaikuttaa uskovan hyväksi. 

 

Kerron erään tapauksen tähän aiheeseen liittyen. 

 

Minulla oli vatsaongelma johtuen runsaasta kahvin kulutuksestani. Minä en kuitenkaan ymmärtänyt kahvin kulutuksellani olevan mitään tekemistä vatsaongelmani kanssa. Olin ollut paastossa pitemmän aikaa vatsani tähden. Painoni oli pudonnut huomattavasti. Menin lääkäriin. Lääkäri tutki ja painoi vatsaa ja sanoi sen tuntuvan hyvältä. Minua se hämmästytti koska olin varma että vatsassani on vika jonka hyvä lääkäri voi helposti todeta. Uskoin joutuvani jopa leikkauspöydälle. Lyhyen tutkimuksen tehtyään lääkäri löi kämmenellään kevyesti reiteeni ja sanoi: "Sinun pitää alkaa syömään, että saat vähän lihaa reiteen, et voi näyttää tuolta". 

 

Hän istui alas ja piti minulle ravintoluennon ja alkoi kuulustella minua. Hän kysyi mitä syön ja kuinka paljon ja mihin aikaan sekä juonko kahvia ja muuta semmoista. Minä kerroin rehellisesti kuinka paljon juon kahvia joka päivä. Siihen tohtorisetä tokaisi: "Se ei ole hyvä." Totesin kiusaantuneena ettei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa kahvin kanssa. Siihen lääkäri sanoi: "Mutta sinä et ole enää nuori". Ymmärsin hänen tarkoittavan että iän myötä voi kahvistakin muodostua terveysongelma. Tähän jäi keskustelumme kahvista, mutta vielä vähän aikaa hän motivoi minua aloittamaan syömisen.

 

Sitten lääkäri lähti huoneesta ja minä jäin yksin huoneeseen. Ymmärsin että vastaanotto on päättynyt ja minun tulee lähteä kotiin. Totesin mielessäni etten saanut mitään apua, en mitään lääkkeitä, ja että käyntini tohtorilla oli turha ja olin 300 Skr köyhempi. Olin saanut ainoastaan ravinto- ja kaloriluennon ja käskyn alkaa syömään. Nämä lääkärin antamat neuvot  ja "hoito" tuntuivat huonoilta neuvoilta ja huonolta hoidolta. Olinhan paastossa juuri siitä syystä etten voinut syödä koska vatsa ei ollut toiminut, eikä vieläkään toimi. 

 

Tultuani kotiin aloin pohtimaan terveydellistä tilannettani ja lääkärillä käyntiäni. Totesin lääkärin olleen huono lääkäri, tai hän ei välittänyt minusta ja suhtautui välinpitämättömästi ongelmaani. Siksi hän ei antanut minulle mitään hoitoa eikä lääkettä. Hän oli siis yksinkertaisesti ja rehellisesti todettuna erittäin huono lääkäri, minä ajattelin itsekseni. Ja minua suututti lääkärin välinpitämättömyys minua kohtaan.

 

Sitten aloin järkeilemään asiaa. Tiesin lääkärin olevan terveyskeskuksen johtava vanhempi kokenut lääkäri. Tästä johtuen hän ei voi olla huono lääkäri. Totesin mielessäni että hänen täytyy olla hyvä lääkäri. Jos hän on hyvä lääkäri, hän antoi minulle hyviä ohjeita ja hyvää "hoitoa". Tältä perustalta mietin mitä hän sanoi minulle. Hän sanoi kaksi asiaa:

 

1. Sinun täytyy alkaa syömään.

2. Kahvin runsaasta juonnista hän totesi: "Se ei ole hyvä." ja "Sinä et ole enää nuori."

 

Hänen mielestään siis kahvi on syyllinen vatsani reistailuun. Päätin että teen juuri niin kuin lääkäri oli käskenyt minun tehdä. Päätin myös kokeilla jos kahvi on ongelmani syy. Aloin syödä varovasti (olin ollut pitkään paastossa). Lopetin myös kahvin juonnin täysin. En saanut mitään abstinenssi vaivoja. Kahvin lopettaminen sujui ilman mitään ongelmia.  

 

Muutaman päivän kuluttua huomasin että vatsavaivani olivat poissa. Olin tullut terveeksi vaivastani. Minä olin todennut lääkärille vähän kiusaantuneena, ettei kahvista ole koskaan ollut minulle mitään ongelmia. En tiennyt että vatsavaivani johtuivat kahvin runsaasta kulutuksestani. Mutta lääkäri tiesi sen ja osasi välittää tietonsa hyvin ja varovasti. Nyt kun lopetin kahvin juonnin, vatsani toimi hyvin ja yleinen vointini myös parani huomattavasti.

 

Voin siis todeta jo omasta kokemuksestanikin käsin että Jumala auttaa myös lääkäreiden kautta ja lääkärit ovat Jumalasta. Minun kohdallani tämä on monta kertaa ollut totta. Jumala käytti lääkäriä nyt tässä vatsaongelmassani ja sen parantamisessa. Ja tämä rukouksen kautta.

 

Minä olin nimittäin joitakin päiviä aikaisemmin rukoillut ihan vakavissani Jeesusta Kristusta kertomaan minulle mikä minua vaivaa ja mistä vatsaongelmani johtuvat. Olin pyytänyt Herraa ilmoittamaan minulle jos itse voin tehdä jotakin parantuakseni. Olin pyytänyt Häntä sanomaan minulle mitä minun tulee tehdä.

 

Joitakin päiviä tämän vakavan rukoukseni jälkeen olin hengellisessä tilaisuudessa seurakunnassa jossa käyn hyvin harvoin. Siellä kaksi minulle tuntematonta nuorta miestä tuli luokseni. He tahtoivat rukoilla sairaiden puolesta ja kysyivät onko minulla joku vaiva tai sairaus. He rukoilivat puolestani että Jeesus parantaisi vatsavaivani. Sen jälkeen tuli vielä eteeni pieni tyttö, ehkä 8 -vuotias. Hänkin rukoili puolestani. Hänen rukouksensa oli lyhin kuulemani rukous sairaan puolesta: "Jeesus, paranna tämä mies".

En siinä kokenut mitään, mutta ajattelin Jumalan parantavan minut koska kolme henkilöä oli rukoillut puolestani. Se ei pitäisi olla sattuma vaan Jumalan johdatus ja suunnitelma. Muutama päivä tämän jälkeen olin lääkärin vastaanotolla. 

 

Jumala siis käytti minun omaa vakavaa rukoustani ja näiden nuorten keskittynyttä  antaumuksellista ja vakavaa rukousta. Ja tietysti lapsen rukousta. Sitten lääkärin kautta Jumala antoi minulle ohjeet mitä minun tulee tehdä jotta parantuisin.

 

Joskus meillä voi olla vaivoja, ja jopa sairauksia, sen tähden että syömme väärin tai juomme liian paljon kahvia tai käytämme muita vahingollisia aineita jotka aiheuttavat vaivamme. Voimme parantua muuttamalla ruokavaliota ja lopettamalla vahingollisten juomien käytön. Silloin Jumala voi parantaa "luonnollisesti" lääkärin ohjeiden ja niiden noudattamisen kautta. 

 

Mutta tärkeintä on itse kääntyä Jumalan puoleen vakavassa rukouksessa ja odottaa Hänen vastaavan rukoukseen. Hän kuulee ja vastaa kun me rukoilemme Häntä vakavissamme ja tarkoitamme sitä mitä sanomme Hänelle. 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan