PLOGGI

Isän ja äidin silmäterä, aarre!

Isälle ja äidille heidän lapsensa ovat maailman kauneimpia ja suloisimpia lapsia. Heillä ei ole mitään muuta niin rakasta ja tärkeää kuin omat lapsensa. Heidän ajatuksensa ja huomionsa on jatkuvasti lapsissaan. Työpaikallakin heillä on heidän kuvat mukana. Ja tietysti käsilaukussa ja lompakossa. He eivät juuri tahdo puhuakaan mistään muusta kuin omasta pienokaisestaan. Tarpeen vaatiessa isä ja äiti on valmis uhraamaan oman elämänsä pelastaakseen lapsensa. Tällaisia tapauksia onkin maailmalla lukuisia. Minäkin tunnen lähipiiristäni tapauksen, jossa isä antoi henkensä pelastaakseen pienen lapsensa. Joskus isä tai äiti luovuttaa jonkun elimensä pelastaakseen lapsensa elämän tai helpottaakseen sairaan lapsensa elämää. Vanhempien rakkaus on väkevä ja uhrautuvaa.

 

Mutta naapuri, sukulainen, serkku, työkaveri ei välttämättä näe isän/äidin söpöä pienokaista samalla tavalla kuin lapsen vanhemmat. Voi käydä niin, että kun isän työkaveri tulee onnittelemaan uuden perheenjäsenen tulon johdosta, isä ylpeänä näyttää kaverilleen pienokaistaan ja kysyy: "Kumman näköinen?". Kaveri katsoo lasta, ja sitten isää, ja vastaa: "Niin minustakin."

 

Nyt ehkä joku jo aavisti mihin pyrin. Jumala rakastaa lapsiaan aivan valtavan paljon. Jumalalle jokainen Hänen lapsensa, luonnollisesta iästä huolimatta, on rakkain olento täällä telluksella. Olemme Hänen söpöläisiään ja Hänen mielestään ihania (San 8:31).

 

Mutta kun vieras, sielujemme vihollinen, katsoo meitä Jumalan lapsia, hän näkee jotakin muuta. Hän näkee "kumman näköisen" olennon. Hän jopa vihaa sitä uutta pienokaista. Hän vihaa tietenkin Jumalan lapsia koska hän vihaa Jumalaa. Jos joku rakastaa isää ja äitiä, hän luonnollisesti rakastaa heidän lapsiaan. Jos joku taas vihaa isää ja äitiä, hän ei rakasta heidän lapsiaankaan (1 Joh 5:1). Vanhempia vihaavan ihmisen on vaikea osoittaa rakkautta heidän lapsilleen. Tästä johtuen Jumalan puhe ja vaikutus, ja vihollisen puhe ja vaikutus, meille poikkeaa toisistaan. Toinen rakastaa ja toinen vihaa.

 

Jumalan rakkaus on sama jokaista ihmistä kohtaan. Mutta uskova Jumalan lapsi on tullut Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta. Siksi uskova voi kokea Jumalan rakkauden aivan ihanasti Hänen yhteydessään, rakkauden josta Jumalasta erossa elävä ihminen ei mitään tiedä.

 

Jumala rakasti ihmistä jo silloin, kun hän eli Jumalan vihollisena erossa Hänestä. Jumala rakasti meitä silloin, kun me vielä olimme syntisiä pahoissa teoissamme.

 

Jumalan rakkaus ei siis ole riippuvainen siitä, minkälaisia ihmisiä me olemme. Jumalan rakkaus on siinä, että me olemme Hänen kuvakseen luotuja ikuisuusolentoja. Jumalan rakkaus on siinä, että Hän on rakkaus. Rakkaus on Jumalan olemus. Näin voidaan sanoa, että Jumalalla ei ole rakkautta vaan Hän on rakkaus. Jos Raamatussa olisi ilmoitettu, että Jumalalla on rakkautta ihmistä kohtaan (Raamatussa ei sanota niin), niin silloin joku kysyisi heti: ”Kuinka paljon, ja riittääkö Jumalalla rakkautta minulle?" Tämä olisi aiheellinen kysymys, sillä jos jollakin on rakkautta, hänen rakkautensa on rajallista.

 

Jumalan rakkaus on rajatonta rakkautta koska Hän on rakkaus. Ajatellaanpa vaikka Jeesuksen herjaajia, pilkkaajia, tuomitsijoita, aiheettomasti ja valheellisesti syyttäjiä, ja ihmisiä, jotka sylkivät hänen päälleen Hänen kantaessaan ristiään, sekä ristiin naulitsijoita. Jeesus rakasti myös heitä. Hän sovitti myös heidän syntinsä Golgatan ristillä. Hän myös pelasti heistä jokaisen, joka myöhemmin uskoi Häneen ja otti Hänet vastaan. Hän antoi heille anteeksi täydellisellä anteeksi antamisella. Jos Jeesus rakasti vihamiehiään, Hän rakastaa omiaan sitä suuremmalla syyllä.

 

Olet siis uskovana Jumalan silmäterä ja Hänen rakkautensa ja huolenpitonsa kohde huolimatta siitä, kuinka sinä itse näet ja koet itsesi, ja mitä ihmiset sinusta sanovat.

 

Paavali oli entinen Saulus Tarsolainen joka oli väkivaltaisesti vainonnut Jumalan silmäteriä, Jumalan pienokaisia, ja jopa tapattanut heitä. Siitä huolimatta Sauluskin sai kohdata Jumalan rakkauden. Se tapahtui Jumalan armon kautta.

 

Jumalan armo ja rakkaus muutti Sauluksen toiseksi mieheksi. Sauluksesta, seurakunnan vainoojasta, tuli Paavali, seurakunnan rakentaja. Sauluksen viha seurakuntaa ja Jeesusta Kristusta kohtaan muuttui Paavalin rakkaudeksi seurakuntaa ja Jeesusta Kristusta kohtaan. Siis täydellinen levyn vaihto. Entistä levyä ei korjailtu eikä putsailtu. Se pantiin kokonaan uusiksi. Niin Sauluksesta tuli apostoli Paavali, uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa.

 

Nyt kun Jumala on rakastanut, ja rakastaa meitä aivan äärettömän paljon, olemme mekin velvolliset rakastamaan toisiamme. Silloin emme käyttäydy pahoin toisiamme vastaan emmekä herjaa ketään. Me kunnioitamme toisin uskovia ja asiat toisin ymmärtäviä ihmisiä. Hengen hedelmä on rakkaus (Gal 5:22). Se nousee puhtaasta sydämestä, johon Jumala vuodattaa Henkensä ja rakkautensa, ja vilpittömästä uskosta. Jumalan Hengen hallinnassa oleva ihminen tahtoo, ja toivoo, ja tekee hyvää kaikille ihmisille, mutta varsinkin uskonveljille. Jumalan vaikuttama rakkaus on itsensä uhraavaa puhdasta pyyteetöntä rakkautta.

 

”Niin kauan kuin meillä siis on vielä aikaa, tehkäämme hyvää kaikille, varsinkin uskonystäville” (Gal 6:10).

 

Tiit 3:4-5 "Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"

 

Joh:3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

 

Room: 5:8 "Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."

 

Huomatkaa tässä Room 5:8 jakeessa, että sana "osoittaa" on preesensissä, mikä tarkoittaa jatkuvaa tekemistä. Jumala ei siis ole vain kerran osoittanut rakkautensa. Hän osoittaa sitä meille jatkuvasti. Ja me uskovat olemme päässeet osallisiksi Hänen rakkaudestaan Jeesuksessa Kristuksessa. Saamme uskovina nauttia taivaallisen Isämme rakkaudesta ja huolenpidosta.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan