PLOGGI

JÄTIN SOKERIRIIPPUVUUDEN TAAKSENI; ELÄMÄ PALASI

Näin uudenvuoden aattona tahdon kertoa lukijoille jotakin mikä nyt on muuttanut elämäni. Ehkä tämä todistukseni antaa ajattelemisen aihetta ja auttaa parempaan uuteen vuoteen. Uskon että monilla ihmisillä on tätä samaa ongelmaa joka minulla on ollut vuosikausia aina näihin päiviin asti. Minulla näyttää alkaneen kokonaan uusi elämä tämän muutoksen johdosta josta nyt tahdon kertoa. Näyttää siltä että vuosi 2013 tulee olemaan minulle parempi kuin tämä vanha vuosi.  Kerron:

 

Olen viimeisten vuosien aikana voinut huonosti. Olen ollut väsynyt ja kokenut ruumiissani kummallisen raskaan tunteen. Olen siis kokenut suurta voimattomuutta ja heikkoutta. Yöunetkin ovat häiriintyneet ja olen herännyt öisin monta kertaa. Tämän johdosta olen joskus tarvinnut ottaa jopa kahdet päivänokoset. Olen ihmetellyt että mistä huonovointisuuteni ja jatkuva väsymykseni voi johtua. Olen ymmärtänyt että se ei voi johtua häiriintyneistä öistä. Paremminkin häiriintynyt yöuni on seurausta, ei syy. Olen joskus ajatellut että ehkä väsymys ja voimattomuus on normaaleja vanhenemisen oireita, mutta että se tapahtuu jo 50 -vuotiaana, hmmmmm???

 

Nyt viimeisen vuoden aikana vointini on mennyt niin huonoksi että olen alkanut toden teolla ajattelemaan että ehkä minä olenkin sairas. Eihän tämä enää voi olla normaalia kun en enää jaksa olla valveilla koko päivää, en vaikka olisin noussut ylös myöhään aamupäivällä. En ole tahtonut jaksaa tehdä juuri välttämättömiäkään kotitöitä viimeisen vuoden aikana. Olen ajatellut että ei tämä laiskuuttakaan voi olla sillä, olenhan minä aikaisempina vuosina ollut hyvinkin aktiivinen varhain aamusta myöhäiseen iltaan. Mutta mistä nyt tämä lisääntyvä väsymys voi johtua?

 

Loka- marraskuussa 2012 tilanne meni niin pahaksi että päätin rukoilla Herraa Jeesusta Kristusta ihan vakavissani. Huomasin että en ollut kääntynyt tämän asian johdosta kokosydämisessä rukouksessa Herran puoleen. Olin ainoastaan vähän puolihuolimattomasti huokaillut Herran puoleen pyytäen apua ongelmaani. Kysyin nyt Herralta ihan vakavissani että olenko minä sairas, vai olenko laiska, vai mistä tämä huonovointisuuteni ja heikkouteni johtuu. Sanoin Herralle että Sinä sen tiedät. Puhu minulle. Pyysin Herraa sanomaan minulle  raskaan oloni syyn niin selvästi että minä kuulen ja ymmärrän Hänen vastauksensa.

 

Vain muutama päivä tämän jälkeen tapahtui jotakin joka johti minut ajattelemaan sokerin käyttöäni uudella tavalla. Olen pannut sokeria kahviin ja puuroihin. Olen aina juonut paljon kahvia. Olen syönyt paljon jäätelöä, joka on ollut herkkua minulle. Sitä paitsi olen viimeisen vuoden aikana ostanut enenevässä määrin sokeripitoisia virvoitusjuomia ja juonut niitä. Vaimoni on varottanut minua näistä virvoitusjuomista. Mutta en ole kuunnellut häntä. Myös muut omaiseni ovat useiden vuosien ajan huomauttaneet minulle runsaasta sokerin käytöstäni. Mutta olen aina ajatellut sokerin käyttöni olevan normaalia ja ettei sokeri voi olla syy huonovointisuuteeni. En ole uskonut ihmisiä.

 

Nyt minä tuon em. tapauksen johdosta huomasin että sokerin käyttöni todella on raskaan oloni syy. Koin että Herra Jeesus sanoi minulle: "Sinä syöt aivan liian paljon sokeria. Siitä väsymyksesi johtuu. Vähennä sokerin käyttöä ja sinä alat voimaan paremmin." Lopetin sokerin käytön niin kokonaan kuin sen voi lopettaa. Täydellisesti sokeria ei voi välttää koska sitä on miltei kaikissa ruokatavaroissa. En enää pane sokeria kahviin, en puuroon enkä osta sokerijuomia. En myöskään syö jäätelöä enkä suklaata jota olen syönyt päivittäin useiden vuosien ajan. Katson kaupassa ruokatavaroiden sisällysluettelosta kuinka paljon ne sisältävät sokeria ja hiilihydraatteja. Vältän tuotteita joissa on sokeria ja paljon hiilihydraatteja.

 

Nyt tuosta päätöksestäni ja ruokavalion muutoksestani on kulunut yli kuukausi. Oloni on nyt niin kevyt ja hyvä että olen suorastaan ihmeissäni. Kun kävelen ulkona, ihmettelen kun askeleeni ovat niin keveät ja olo on kevyt. Olo on niin kuin olisin paastonnut viikon. Tuntuu siltä että elämä on palannut ja että se jälleen hymyilee minulle. Nukun yöt hyvin. Herään aamuisin viiden ja kuuden välillä. Jaksan olla valveilla ja aktiivinen iltaan asti. Mikä ero aikaisempaan!!!

 

Huomasin myös että minulla on ihmeellinen rauha ruumiissani. Luin internetistä sokerin haitoista. Siinä artikkelissa asiantuntija kertoi että runsas sokerin käyttö aiheuttaa mm. hermostuneisuutta. Ja minä koen nyt suuremman rauhan kuin aikaisemmin. Olen myös kärsinyt usein toistuvasta päänsärystä mutta sekin vaiva näyttää poistuneen tai vähentyneen (aika sen näyttää). Painoni on myös laskenut ja olen laihtunut kahdessa kuukaudessa huomattavasti. Meillä kävi nuori perhe. Nainen kertoi että sokeri (hiilihydraatit) sitoo rasvan ruumiiseen. Hän sanoi että siksi sokeri lihottaa ihmistä, ei rasva. Ymmärtääkseni sokeri on vaarallisempaa kuin mitä ihmiset osaavat ajatella. Nyt tuntuu siltä että sokeri on varastanut elämästäni suuren osan.

 

Jos sinä lukija olet kokenut samoja oireita, harkitse vakavasti sokerin radikaalia vähentämistä. Pieni huomautus tässä on kuitenkin paikallaan. Minä en ole lääkäri eikä minulla ole mitään lääketieteellistä koulutusta. Ota huomioon tämä. Kerron vain omasta kokemuksestani. Puhuttele ensin lääkäriäsi mikäli sinulla on sairauksia ja/tai sinä syöt lääkkeitä. Sillä minä en tiedä mitä sokerin yhtäkkinen pois jättäminen ruokavaliosta aiheuttaa sairaalle ihmiselle. Ehkä se ei aiheuta mitään ongelmia. Voihan olla että sinä tulet terveeksi, mutta kysy ensin lääkäriltäsi ennen kuin teet mitään radikaalia muutosta ruokavalioosi. Jos olet täysin terve, uskoisin että sinun ei tarvitse puhutella lääkäriä tästä asiasta. Voit jättää sokerin pois ilman lääkärin puuttumista siihen. Niin minä olen tehnyt enkä kadu sitä.

 

Ymmärrän että sokerin pois jättäminen ruokavaliosta ei ole helppoa. Ei se ollut helppoa minullekaan. Vieläkin koen vetoa makean puoleen. Mutta olen selvinnyt melko hyvin. Makean nälkä on vähentynyt huomattavasti. Minä en jättänyt sokeria pois ihmisten käskystä. Vasta sitten kun ongelmani oli kasvanut siihen mittaan että olin motivoitu tekemään jotakin asian eteen, minä jätin sokerin pois omasta vapaasta tahdostani. Jätin sokerin vasta sitten kun sain Jeesukselta Kristukselta selityksen väsymykseeni ja kehotuksen jättää pois sokeri.

 

Ihminen on henki, sielu ja ruumis. Meidän tulee hoitaa näitä kaikkia kolmea osasiamme voidaksemme hyvin. Meillä tulee olla hengessä yhteys Jumalaan Jeesuksessa Kristuksessa. Silloin voimme hyvin hengen puolesta. Mutta kun me olemme enemmän kuin henki. Pelkkä hengellinen hyvinvointi ei tee koko ihmisestä hyvinvoipaa. Meidän tulee hoitaa myös sielun hyvinvointia. Meidän tulee varjella sieluamme turhilta kärsimyksiltä. Tarkoitan syntiä joka tuhoaa sieluamme ja aiheuttaa sieluntuskaa. Se voi olla ahdistusta, pelkoa, syyllisyyttä, itsensä huonona pitämistä ja sosiaalisia ongelmia jne. Sitten me ihmiset (henki ja sielu) asumme ruumiissamme joka on telttamajamme. Myös ruumiimme kunto vaikuttaa sekä sielun että hengen hyvinvointiin. Siksi ihmisen tulee myös hoitaa ruumiinsa kuntoa.

 

Tässä tullaan liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon. Onhan selvää että se, mitä syömme, vaikuttaa suuressa määrin ruumiimme toimintoihin ja sitä kautta ruumiimme hyvinvointiin. Siksi meidän tulisi kiinnittää suurta huomiota ruokavaliomme. Nuorella ihmisellä ruumiin toiminnat ja aineenvaihdunta on niin hyvät että ruumis ei vielä "huomaa" huonoa ruokavaliota siinä määrin kuin vanhemman ihmisen ruumis "huomaa". Mutta nuorikin vanhenee ja väärä ruoka voi aiheuttaa sairauksia jo nuorella ikää. Siksi on hyväksi panostaa tähän asiaan jo nuorena. Ehkä silloin välttyy joiltakin sairauksilta ja vaivoilta joita väärät ruokatottumukset voisivat aiheuttaa. Mutta se ainakin on varmaa että oikea ruokavalio antaa paremman ruumiillisen hyvinvoinnin. Ja silloin jaksaa touhuta enemmän.

 

Huolehtikaamme siis kaikkien näiden; henkemme, sielumme ja ruumiimme hyvinvoinnista mikäli tahdomme voida hyvin ja saada onnellisemman elämän.

 

Siunausta ja hyvää ja terveellistä uutta vuotta 2013 toivoo jaikal.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

07.08 | 10:48

Jag gillar också Heliga andens kraft

...
23.07 | 04:00

Pelastusta ei voi ansaita mitenkään. Se on Jumalan lahja meille Jeesuksessa Kristuksessa. Mutta Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pelastaa, Raamattu todista niin

...
22.07 | 12:38

Room 10 tunnustus ei ole lakia jota suorittamalla tienataan pelastus. Pelastusta ei saada teoilla, Ef 2.

...
17.12 | 22:39

Siunausta, tuo oli hyvä ja selkeä alustus. Vaikka saankin olla jo uskossa, mutta vahvistua voi Aina yhteisestä uskosta Jeesukseen Kristukseen, meidän Herraamme

...
Du gillar den här sidan